Termit tutuiksi!

Tyttöjen pelit ja sarjatoiminta

Jääkiekkoliitto järjestää tytöille ja naisille sarjatoimintaa sekä matalan kynnyksen pelitapahtumia. Katso lisää >>

Naisten Liiga (ent. Naisten jääkiekon SM-sarja)
Jääkiekon naisten SM-sarjaa on pelattu kaudesta 1982-1983 lähtien. Ensimmäiset naisten jääkiekkojoukkueet perustettiin Suomessa 1970-luvun alussa. Eniten jääkiekon naisten Suomen mestaruuksia on Bluesilla (11). Naisten Suomen mestaruuksia ovat voittaneet myös mm. HPK, Ilves, JYP ja Kärpät. Kaudelle 2017-18 nimensä Naisten Liigaksi muuttaneen naisten jääkiekon pääsarjan uutiset löytyvät Leijonista.
Siirry Naisten liigan sivuille >>

Naisten Mestis, Mestis-karsinta ja Suomi-sarja
Naisten Mestis on naisten toiseksi ylin sarjataso. Mestikseen haluavat joukkueet ilmoittautuvat Mestis-karsintaa, josta parhaat joukkueet pelaavat Mestiksessä karsinnan jälkeen. Karsinnan häntäpäähän jääneet joukkueet pelaavat alueellisena toteutettavaa Suomi-sarjaa.

Mini Aurora Cup
Mini Aurora Cup on F- ja E-tyttöjen avoin turnaus, jota on pelattu vuodesta 2012 alkaen. Mini Aurora Cup on matalan kynnyksen pelitoimintaa, johon voi tulla mukaan esim. F-tyttöjen vasta-alkajajoukkueella tai alueen yhteistyössä kokoamalla yhdistelmäjoukkueella.

Mini Aurora Liiga
Mini Aurora Liiga on F- ja E-tyttöjen alueellista pelitoimintaa, joka toimitaan seurojen järjestäminä turnauksina. Järjestämisestä sopivat seurat tyttökiekkokouluttajan avustuksella.

Pelitällit
Pelitällit ovat tyttöjen avoimia pelitapahtumia, jotka keräävät alueella pelaavat F-B/C tytöt yhteisiin tyttöjen jäätapahtumiin. Pelitälleihin osallistuvat jaetaan ikä- ja tasoryhmiin, jotta kaikille saadaan kivaa, turvallista ja laadukasta treeniä.

Taitojäät
Tyttöjen taitojäät ovat alueellisia tyttökiekkokouluttajan yhdessä seurojen kanssa toteuttamia tyttöjen harjoituksia. Taitojäiden yhteydessä järjestetään myös koulutusta seuravalmentajille.

Leijonatie

Tyttöjen maajoukkuetoimintaa kutsutaan Leijonatieksi. Katso lisää >>

Naisten maajoukkue (Naisleijonat)
Naisten maajoukkueeseen valitaan Suomen parhaat naispelaajat. Joukkueella on 60-100 leiripäivää kaudessa, päätapahtumina MM-kisat ja neljän vuoden välein pelattavat Olympialaiset.
Siirry Naisleijonien sivuille >>

Tyttöjen maajoukkue (N18) / Tyttöleijonat
Tyttöleijoniin valitaan Suomen parhaat alle 18-vuotiaat tyttöpelaajat. Tyttöleijonilla on 6-8 leiriä kauden aikana. Kauden päätapahtuma on vuosittain pelattavat MM-kisat.
Siirry Tyttöleijonien sivuille >>

Tyttöjen alle 16-vuotiaiden kartoitusikäluokka "Leijonapennut"
Tyttöjen Leijonapennut on alle 16-vuotiaiden ikäluokan kärkiryhmä. Leijonapentujen toiminta koostuu jää- ja opiskeluleireistä sekä keväällä pelattavasta kauden päätahtumasta European Cupista.
Katso lisää kartoitusikäluokan tapahtumista >>

Tyttöjen Pohjola-leiri
Tyttöjen Pohjola-leiri on valtakunnallinen leiri, joka pidetään helmikuussa. Leirille kutsutaan n. 70 ikäluokan parasta pelaajaa, jotka jaetaan neljään peliryhmään. Leirin aikana ryhmät pelaavat turnauksen, lisäksi pelaajat harjoittelevat ja tekevät fysiikkatestit. Leiriltä voi tulla valituksi ikäluokan kärkiryhmään, tyttöjen Leijonapentujen jää- ja opiskeluleireille.
Seuraa täältä tyttöjen Pohjola-leirin tapahtumia >>

Tyttöjen Tulevaisuuden Tähdet -leiri
Tyttöjen Tulevaisuuden Tähdet leiri on valtakunnallinen leiri, joka pidetään elokuussa. Leirille kutsutaan n. 70 ikäluokan parasta pelaajaa, jotka jaetaan neljään peliryhmään. Leirin aikana ryhmät pelaavat turnauksen, lisäksi pelaajat harjoittelevat ja tekevät fysiikkatestit. Leiriltä voi tulla valituksi ikäluokan kärkiryhmään, tyttöjen Leijonapentujen jää- ja opiskeluleireille.

Tyttöjen Pikku Pohjola -leiri
Tytötjen Pikku Pohjola -leiri on alueellinen kartoitustapahtuma, joka järjestetään alueiden yhteistyössä keväällä. Pikku Pohjola -leireille kutsutaan alueen pelaajia kolmesta ikäluokasta. Alueleiriltä voi tulla valituksi eteenpäin tyttöjen Pohjola-leirille. Pikku Pohjola -leirit pidetäään alueiden yhteistapahtumina. Vierumäelle kutsutaan Etelän, Kymi-Saimaan ja Savo-Karjalan alueen pelaajat. Kuortaneelle saavat kutsun Länsirannikon, Hämeen ja Keskimaan pelaajat. Vierumäen ja Kuortaneen tapahtumiin pelaajat saavat erillisen kutsun. Rovaniemellä pidettävä Pohjoisen ja Lapin yhteisleiri on avoin, johon alueen pelaajat voivat ilmoittautua mukaan.

Pelaajakartoitus
Seurat ilmoittavat Jääkiekkoliittoon omasta seurastaan kartoituksen piiriin suosittelemansa tyttöpelaajat. Nimettyjä pelaajia kartoitetaan Leijonatielle pääasiallisesti seuran peli- ja harjoitustapahtumissa, yhteistyössä maajoukkuevalmentajien, keskittämisseurojen valmentajien sekä taito- ja aluevalmentajien kanssa.

Lunasta nyt

Opas tyttö- ja naiskiekkoon

Printtaa opas - klikkaa tätä linkkiä!

Seuraa Leijonat.fi:ssä

Verkkokauppa

Et ole yksin

Seuratoiminnan Helpdesk